Memperdaya Pihak Musuh

"Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't want,to impress people they don't like."
Queted by Will Smith. Petikan dari Reader's Digest Keluaran Mei 2005.

Ayat yang mengingatkan penulis kepada sesuatu.Kenapa kita perlu menghabiskan duit untuk memuaskan hati orang lain.Ataupun kenapa kita rasa puas bila melihat orang yang kita tidak suka tergamam bila kita memiliki sesuatu yang mahal atau mewah. Padahal kemudian hari kita sendiri yang sesak.

Tapi kebiasaannya kita mahu orang kagum dengan kita. Tapi bagaimana caranya tanpa menghabiskan ribuan wang anda? Saya ingin berikan cadangan tapi mungkin melibatkan sedikit dosa . Pinjam. Pinjam saja kereta mewah kawan-kawan atau sedara anda dan pergilah menunjuk-nunjuk di Bangsar atau Hartamas. Di sana mereka hanya berjumpa dengan anda pada malam tersebut sahaja. Satu lagi untuk maklumat anda ,hakmilik kereta tersebut hanya dinyatakan di atas geran kereta bukan pada hud kereta, bukan pada cermin kereta. Jadi pergi kenduri kawan rakan anda dengan kereta mewah yang dipinjam dan biar orang membuat tanggapan sendiri.

Hipokrit? Mungkin betul mungkin tidak, tapi janganlah ambil serius .Sebab penulis lebih membenci jenis orang yang tikam belakang , memandang rendah orang lain atau menghabiskan duit rakyat. Lagi pun hipokrit bagi penulis banyak memfokusklan sikap anda dalam berkawan dengan orang lain.

Kenapa penulis beri cadangan begini? Sebab manusia memang cepat kagum dengan kebendaan. Jarang ada manusia yang mahu berkongsi keperitan yang anda lalui sebelum berjaya. Jadi apa salahnya anda menipu manusia sebegini? Orang yang baik tidak hiraukan jenis kereta yang anda miliki . Orang yang kurang baik? Mungkin dia akan menyelidik sedalam-dalamnya untuk mengetahui tentang kereta anda atau mungkin menekan kalkulator mengira gaji bulanan anda dan mungkin tidak berpuas hati dengan pencapaian anda. Seronok bukan? Orang yang baik tetap berkawan dengan anda walaupun anda jatuh miskin keesokan harinya. Seperti penulislah.

Hiduplah secara sederhana. Sedarlah lagi kaya hidup anda, lagi banyak tanggungjawab yang dipikul. Banyak tanggungjawab, banyak tekanan(stress) yang bakal anda terima. Kalau tidak pandai mengurus tekanan dengan baik lambat laut anda diserang sakit jantung. Kasihan. Nikmatilah wang anda dengan baik seperti melancong, menjaga mencantikkan tubuh anda,melayan hobi atau menolong ahli keluarga anda yang ramai itu. Jangan pula lupa membayar zakat .

Ehem!Ehem! Satu lagi,ada segolongan manusia yang tidak mahu rugi seorang diri. Jadi setiap pembelian akan 'dijemput' rakan lain supaya boleh rugi bersama-sama. Tapi kadang-kadang bagus juga. Sekurang-kurangnya anda masih ada kawan . Ya,kawan yang berusaha menghabiskan wang anda yang sedikit itu.

Jangan risau dengan tulisan saya ini, yang penting anda bahagia dengan cara anda.

3 comments:

roimsugab said...

hmmm...cam penuh makna jek entry ko nih adun..

Adun Karamba said...

tak aa..aku tgh tiru gaya penulis financial planner gitu..saje ngetest2

Jeego said...

Hai, Di antara banyak blog yang saya lawati hari ini, blog anda antara yang hebat. Saya akan bookmark blog anda!

Saya ada website jana wang automatik. Peluang jana wang automatik di sini.

Lawatilah website saya bila ada masa lapang :-)